Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience!

måndag 18 oktober 2010

Att göra ingenting.

Ibland har jag faktiskt väldigt svårt för den saken, just att inte göra någonting alls. Ta dagen som den kommer, gå i morgonrock och oborstade tänder halva eftermiddagen, ligga i soffan och kolla tv osv, ja ni fattar poängen. Många gånger försöker jag tvinga mig själv till att bortse från disken på diskbänken, hundhår i kaffekoppen och ner kräkta kläder i behov av tvättning, och bara ligga och mysa med lillfisen i soffan. Det funkar sisådär halva förmiddagen, och när han väl somnar så kutar jag runt i ilfart i huset för att hinna med så mycket som möjligt att göra, starta en tvätt respektive diskmaskin, plocka kläder som min käre sambo lägger all over the place, bädda sängen, måla ögat, snabbdammsuga eller liknande, just bara för att ha gjort något jävla vettigt på hela dagen. Sen då käre F kommer hem så avundas jag faktiskt honom. Han ser inte, (eller har öga för, eller bryr sig helt enkelt inte, om vad som behövs göras, utan han har riktigt kvalitets tid med E istället), medans jag ilar runt och passar på att göra sånt jag inte hade tid med tidigare under dagen. Jag skulle tro att detta inte är helt ovanligt, eller?


Efter att ha gått hemma nu i sisådär 7 månader har jag lagt märke till nya sidor hos mig själv. Och hos andra. Jag skulle tro att det beror på ren jävla tristess, men jag kan störa mig så inåthelvete likförbannat mycket på småsaker för det. Några exempel:

Jag blir hyfsat irriterad när F har packat ur diskmaskinen på fel sätt. Jo, man kan packa ur den på fel sätt då man inte sätter respektive saker på respektive plats. Eller staplar 2578 glas på varandra, så dom fastnar lixom ihop och är omöjliga att få lös utan att något går sönder. Givetvis måste jag ju då ändra om i hela köksskåpet. ( Går inte att bara se på och bli lika förbannad varje gång man öppnar ovannämnda skåp.)

Man kan även packa i diskmaskinen på fel sätt.  Jag packar med mottot "tryck in så mycket som möjligt så slipper vi diska så jävla ofta", medans han packar in saker huller om buller, utan egentligen någon typ av struktur, så då måste jag ju givetvis bry mig där också och packa om för jämnan.

Vi har för övrigt en sån där sladdlös dammsugare ni vet, en sån som man måste ladda batterierna typ jämt på, som jag förövrigt avskyr för den är så jävla klumpig, men F äälskar den. Det lustiga är att han hinner dammsuga hela huset med den innan batterierna tar slut, och när jag använder den så hinner jag bara typ 2 rum, och sen är den stendöd på batterier. Har försökt att förklara detta underliga fenomen för honom, men han tycker att han bara är effektiv, jag skulle snarare påstå slarvig.


Givetvis är det ju så att jag har sidor också som han säkert stör sig lika mycket på, men i det fallet är han bättre att hålla dom inom sig, medans jag gastar på likt en Tourettessjuk åt honom, den stackar'n. .Förresten såg jag på tv häromdagen en reklam för en ny pms medicin. Det kanske vore nåt?


Jaja, om man skulle gå och göra nån nytta idag!
Nej just fan, slöa var det ju.. Vad gör ni?

7 kommentarer:

Mia sa...

hahaha hahahah, man kan nästa tro att det är jag som skrivit allt detta. Underbart min vän. Idag gör jag "ingenting" = städar ur hela förrådet, inklusive tvättsutgan + hallen. Nu är det sortering på övervåningen utan två (!) såcäer vinterkläder. Jo, visst är där kallt här uppe i norr, men två säckar halsdukar + vantar, nja? kanske liiite väl mkt ändå. Men hallå? har DU sidor han kanske stör sig på? tss, trodde du också var felfri, precis som jag!

Erika sa...

Haha! Var glad ATT han gör de saker han gör, finns många karlar där ute som inte lyfter ett endaste litet finger... :P Jag brukar tänka så här när jag ser att hajjn har ställt in i maskinen på sitt sätt - bättre att han då får göra det nångång utan att jag bryr mig istället för att han till slut blir less på att jag rättar honom och slutar helt att göra nåt alls. För om han slutade helt så vore det nog värre än att disken inte är sorterad på mitt sätt. ;)

Sen är jag den grymmaste på att göra ingenting - kanske jag skulle starta en kurs för er överambitiösa småbarnsmammor? ;) Utdrag ur kursinnehållet: Hitta rätt läge i soffan, träning av tv-zappar-tummen, lunchrast vid köksbordet (måste ju börja där, men vi ökar svårigheten till soffan lite senare under terminen) osv. Hur låter det?

Svärmor sa...

Håller med Erika faktiskt om att inte tjata ihjäl sin sambo för då blir resultatet tvärtemot vad som egentligen var tänkt. Att han ägnar sin tid åt Elton när han kommer från jobbet är ju bara så helt underbart! Tänk de karlar som kommer hem från jobbet o sätter sig med tidningen o en kopp kaffe istället, innan dom knappt har hunnit få av sig ytterkläderna. En ny Pms- medicin kanske inte vore helt fel ha ha ha....... Hoppas inte att Erikas kurs blir så dyr med tanke på böterna.....ha ha ha ....

Mallan sa...

Som sagt så avundas jag Fredde, jag skulle hellre bara sitta i soffan m Elton hela dagarna, och låta huset förfalla utan minsta tanke på att städa. Men nu är vi ju olika, och tur är väl det. Förövrigt så kanske man borde prova att helt sluta städa och diska, så då står man där utan rena tallrikar att äta på en vacker dag. För tjata löser ju inget :P

Nej vad sa vi, en ny pms medicin var det va?!

Anonym sa...

Är det någon som vet om det finns någon instruktionsbok eller dvd om hur man får en kvinna nöjd och belåten? Har försökt med det mesta nu..här kommer några exempel:Stiger upp så gott som varje morgon 06.00 med barnet, så att kvinnan ska få sova till ca 09.00....för hon är ju trött.Sen lite morgon massage..(kokar kaffe så kvinnan har när hon stiger upp) Stressar till jobbet för att hinna klart med allt tills kund kommer.. jobbar så fort jag kan för att hinna umgås med kvinna och barn.. Efter jobb: cyklar och handlar.. hemåt med påsjävlarna som far in i ekrarna varenda jvla gång så man håller på att stupa. Hemma: Hälsar på kvinnan och barnet..ställer mig och lagar mat (så gott som varje dag) -Äter. Sen trött efter dagens jobb.. tar det lugnt med kvinnan och barnet..kanske en promenad om ork finnes.(Blöjbyten,matning,badning ingår också i mina sysslor) Hjälper även till ibland med städning och dyligt.. men vi har nog lite olika syn på ett skitigt hus.. jag tycker det är skitigt när man börjar se dammråttor här och var...kvinnan tycker det är stökigt när det står en kaffe kopp på diskbänken..
Ja ja..så ser väl en dag ut ungefär... Sen har jag för övrigt: Renoverat ett helt hus, skottat 1000000 kubik med snö helvetet, klippt gräset hela satans sommarn, mm mm.

Sen lite svar på alla kvinnans synpunkter:
Stapla glas och koppar: Hur ska man annars bära sig åt när 100 glas och koppar ska rymmas i ett propp fullt skåp..
Packa i diskmaskinen: Visste inte ens om att man kan packa fel i en maskin...det ska ju bara diskas.
Dammsugaren: Ser då aldrig någon skillnad på resultatet beroende på vem som gjort jobbet...så nog är effektiv det rätta ordet.
Ja Ja.
Nä jag vet inte... ni som ser det från en annan synvinkel... har hon en sån slö karl eller?? Posta gärna era synpunkter och tipps, om hur man blir den perfekta mannen.
Nä...nu säng dags, upp med lillen på några timmar.
En sak till: någon som vet vad den där pms medicinen heter som hon pratar om... tänkte köpa några kartonger så det iaf finns hemma.

// En vilsen sambo

Me.. sa...

Älskling!

Nu är det ju faktiskt så att vi inte lever på stenåldern längre, utan tidigt 2000-tal. Ur ett genusperspektiv så är det inte alltför ovanligt att mannen hjälper till i hemmet och med eventuella barn i dagens läge. Jag har t.o.m hört att fädrer tar ut pappaledigt, så tiderna har ju förändras, om än nu inte alla har anammat det.

Jag kan förstå din frustration, du är ju trots allt född -74, och hör tydligen till den "gamla skolan", och kanske inte har hunnit vänja dig vid nymodigheterna som existerar, men då har du ju i alla fall en ung sambo som kan lära dig jämställdhet.

Puss! / Din mallan

Mamma sa...

Följer med spänning fortsättningen!