Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience!

onsdag 18 augusti 2010

Mat & så

Egentligen har jag inget vettigt att delge mig av idag, så jag tänkte bjuda på ett recept vi ska avsmaka idag eftersom vi har ju så stort börjat GI'a.

Jag skippar musslorna och tillsätter kräftrumpor istället, borde ju funka kan man tycka.

Skaldjursgryta

skaldjursgryta
Läcker skaldjursgryta som du gör enkelt med detta recept. Lyxig maträtt som passar bra att bjuda gäster på.
Timglas Tid: 40 minuter
Portioner 4 portioner
matlåda Denna rätt är lämplig för matlådor.
glutenfritt Glutenfritt

Ingredienser:


Servering:

Gör så här:

Skär tomaterna i klyftor. Lägg dem i en matberedare eller mixerskål. Häll på sambal oelek och salt. Mixa till en slät sås.

Skala rödlöken och skär i klyftor. Skala vitlöksklyftorna och hacka. Skala morötter och palsternackor och skär i strimlor.

Häll olivoljan i en stor gryta och hetta upp den. Fräs rödlök, vitlök, morötter och palsternackor i oljan ett par minuter. Häll på vitt vin och tomatmixet. Låt småkoka i 5 minuter.

Skölj blåmusslorna och tvätta bort eventuellt skräp på skalen. Skär laxfilén i bitar. Lägg laxen i grytan och därefter blåmusslorna.

Lägg på locket på grytan och ångkoka ca 8 minuter.

Lägg på räkorna och servera med en klick créme fraiche eller aioli.


Förresten, gubben har ju börjat med glasögon! (bara då han jobbar påstår han), men jag ska försöka tjuvta ett kort på honom så ni får se vilken sofistikerad man jag fått.

Puss!

2 kommentarer:

Sandra och Lovis sa...

Å vad lyxig den där rätten lät! =) Hoppas att det smakar!
Och lycka till med GI:andet!

Mia sa...

Åååh, det är nästan som en orgasm i munnen(iofs det närmaste man kommer en är via mat)ett glas vitt till det.
Åhhh...